Actief 2 krijgt een lesje in effectiviteit van Gomos 2

Afgelopen zondag stond er een ware topper op het programma tussen Actief 2 en Gomos 2. De gasten uit Norg waren het seizoen ijzersterk begonnen door al hun 4 wedstrijden winnend af te sluiten en nog geen één goal tegen te krijgen. Actief kreeg afgelopen week de deksel op de neus door in de slotfase een 1-0 voorsprong uit handen te geven tegen Geel-Wit. Kon Actief zich herstellen in deze derby?

Actief zit het gehele seizoen al niet ruim in het spelersmateriaal, daarbij kwam vlak voor aanvang nog de ziekmelding van aanvoerder Kruisselbrink. Zodoende was het voor leider Bouwman flink puzzelen om het sterkte elftal binnen de lijnen te zetten. Opmerkelijk was dat voorhoedespeler Heijne zich nu centraal achterin mocht melden en kreeg nu de taak om de spits uit te schakelen. En gastspeler Honebecke begon direct op rechtsback, wat hij overigens zeer naar behoren deed.
De thuisploeg begon vrij geconcentreerd aan de wedstrijd en leek niet onder de indruk van ongeslagen status van de gasten. Zo kwam Boerma door op de rechterflank en wist de lage strakke voorzet af te geven bij de eerste paal, helaas schoot Borgemeester meters over. Had deze inzet wel gezeten wanneer er geen nachtdienst was gedraaid?

De assistent scheidsrechter uit Norg vlagde in deze fase voor bijna alles wat een rood-wit shirt aan had, gelukkig had scheidsrechter van Leeuwen dit goed in de gaten en liet veel doorspelen. Zo kreeg Krohne de bal op randje 16 en wou wegdraaien bij zijn tegenstander. Met nadruk op wou, want hij werd onreglementair naar de grond gewerkt: een terechte penalty. Routinier Wielinga wist wel raad met dit buitenkansje en schoot Actief op voorsprong. Deze goal bracht het spel van beide kanten niet ten goede. De lange bal werd vaak gehanteerd waardoor het vrij rommelig werd. Uit een van deze rommelmomenten wist Gomos goed gebruik te maken; een lage voorzet viel tussen doelman van der Sluis en de defensie, in de kluts viel de bal binnen.

Actief liet het hier niet bij zitten en ging weer op zoek naar de voorsprong. Eerst was het een schot van Boerma die gekraakt werd en niet veel later handelde Borgemeester net iets te traag in vrijstaande positie waardoor ook zijn inzet geblokt kon worden. Aan de andere kant had Gomos meer geluk. De gretige Heijne had een overtreding nodig om zijn tegenstander te stoppen, ook nu een terecht penalty. Van der Sluis kon geen heldenrol vervullen waardoor Actief onterecht met een achterstand de rust in ging.

Na de thee had Krohne plaatsgemaakt voor Huls, die nog niet fit genoeg was om vanaf het begin te starten. Met deze frissere kracht ging Actief weer vol voor de aanval. Poelstra, in de eerste helft volledig onzichtbaar, gaf nu prima voor op de vrijstaande Boerma. Helaas ging deze koppoging net voorlangs. Maar de toon was gezet! Poelstra kreeg de grootste kans op zijn naam, in eerste instantie kopte hij de bal op de paal en vervolgens schoot hij in de rebound in het zijnet. De derde en laatste grote kans in deze fase begon bij de sterk spelende Bierling. Met één van zijn listige steekpasses wist hij Boerma de diepte in te sturen. Normaliter denkt hij niet na en schiet onberispelijk binnen, nu koos hij ervoor om de bal breed leggen op de inkomende Poelstra. Spijtig genoeg kwam Poelstra net een meter te kort om te scoren. Gomos wist hierna optimaal te profiteren door direct de 1-3 te scoren: uiterst effectief. Want net als in de eerste helft, scoorde de gasten bij het eerste beste gevaar voor de goal. Hierdoor gingen de kopjes een klein beetje hangen en liep Gomos zelfs uit naar 1-5. Het slotakkoord kwam op naam van Heijne, achteraf gezien toch meer een neusje voor de goal. Op een afgemeten voorzet van Honebecke kopte Heijne a la Bep Bakhuys de 2-5 binnen.

Publiek was de grote winnaar van deze wedstrijd en Actief heeft de koploper wel 2 tegendoelpunten bezorgd! Bovendien maakte een middagje bowlen bij de Waterburcht en een hapje eten bij de Rooie Kater veel goed...