'Auftakt nach Maß' voor Actief D4

Mistig bij vv Actief Mistig bij vv Actief

Op een mistige zaterdagochtend trad Actief D4 aan voor de eerste competitiewedstrijd van de voorjaarscompetitie. Na het kampioenschap in de 3e klasse 23 in de najaarscompetitie vonden we ons zelf terug in de tweede klasse 26! Een hele stap voor een D4 team. De tegenstander Be Quick D5 was echter een oude bekende.

Vorig jaar vochten we met hen om het kampioenschap in twee wedstrijden op het scherpst van de snede. Toen nog D5 trok daarbij uiteindelijk aan het langste eind en werd kampioen.

Deze zaterdagochtend bleken de spelers van Actief meer uitgeslapen dan de tegenstander. Na slechts 5 a 6 minuten wist Tibor te scoren na een assist van Stan. Deze laatste werd met een strakke pass vanuit de achterhoede aangespeeld. Stan liet zijn directe tegenstander de hielen zien en zette de bal strak voor op Tibor, die op zijn beurt zijn tegenstander én de keeper het nakijken gaf: 1-0!

D4 bleek in het vervolg van de eerste helft net wat energieker en attenter dan de tegenstander. Voorin waren Stan en Tibor een ware plaag voor de verdediging. Roelof was attent bij afvallende ballen en het  middenveld kon menige aanval van de tegenstander in de kiem smoren. Robin, Timo, Naut, Jesper en Sven speelden in afwisselende samenstelling alsof ze jaren niets anders hadden gedaan. De verdediging met keeper Mees bleek een betrouwbaar slot op de deur. Wie er ook stonden, Rosan, Daniek, Maël (beterschap met je enkel!) en Jeroen, ze bleven de tegenstander elke keer de baas.

En als Be Quick toch een keer gevaarlijk doorkwam, bood Mees goed tegenstand. Hij kwam twee keer goed uit en voorkwam daardoor een tegengoal. Actief D4 bleef goed combineren en uiteindelijk viel de 3-0 uit een mooie combinatie vanuit het middenveld. Na weer een goede onderschepping van de achterhoede ontving Jesper de bal op het middenveld. Hij nam de bal aan, draaide open en speelde na een korte blik naar voren, Stan in de voeten aan. Die wist dit cadeautje op waarde te schatten. Na een korte rush prikte hij de bal rechts naast de keeper in het doel. Scheidsrechter Ties vond het toen wel genoeg voor de eerste helft en floot gedecideerd voor de rust.

In de rust spraken de spelers en leider nog even de tactiek door. Robin merkte op dat hij op het middenveld regelmatig met twee tegenstanders werd geconfronteerd. De tegenstander speelde nl. 4-4-2 en had daardoor regelmatig op het middenveld een man meer. Dit losten we op door vanuit de achterhoede een speler te laten doorschuiven. Aan het begin van de tweede helft was dit Tom. Alhoewel hij zich goed van zijn taak kweet, leek D4 toch even de regie op het veld kwijt te zijn. De combinaties werden veelvuldig onderbroken door de tegenstanders én de duels werden niet meer gewonnen.

Toch kon de tegenstander niet meer écht gevaarlijk worden. Tom bekroonde zijn goede spel met een mooi schot vanaf ongeveer 14 meter. De keeper was kansloos en de 4-0 was een feit. De wedstrijd hobbelde nog lekker door en de leider wisselde veelvuldig om iedereen nog even aan zijn trekken te laten komen. Vanuit een corner van Stan kon Roelof met een intikker bij de tweede paal uiteindelijk nog de 5-0 maken.

De tegenstander geloofde het wel ondertussen. Als excuus konden zij wel opvoeren, dat zij enkele sleutelspelers (waaronder de keeper) misten. De uitwedstrijd zal waarschijnlijk een andere spelbeeld laten zien. Wij hopen dan ook met een volledige selectie te kunnen aantreden. Alleen Thomas (logeerpartij) en Gideon (ziek: beterschap!) ontbraken dit keer.

D4 kan echter een week lang genieten van deze 'Auftakt nach Maß', oftwel in het Drents: 't kun minder'.

Laatst aangepast op 12 april 2016