Voetbal blessure vrij

Voorkom voetbalblessures

De KNVB heeft in samenwerking met o.a. Het Oranje Kruis en NOC*NSF het trainingsprogramma 'Voetbal Blessure Vrij' ontwikkelt. Het trainingsprogramma bevat oefeningen die blessures helpen te voorkomen. Trainers kunnen deze oefeningen verwerken in hun training. Het programma bestaat uit een complete warming-up en stabiliteitsoefeningen met de bal. Naast dit trainingsprogramma kan er bij de warming-up gebruik worden gemaakt van de FIFA11+ warming up. Laten we beginnen met het laatste: de FIFA 11+ warming up.

 

FIFA 11+ warming up

Het programma FIFA 11+ is ontwikkeld door een internationale groep deskundigen en helpt blessures bij mannelijke en vrouwelijke voetballers van veertien jaar en ouder* te voorkomen. Het programma bestaat uit loop- en krachtoefeningen. Voor een warming-up voor een wedstrijd kan worden volstaan met het afwerken van de loopoefeningen. Deze kunnen dan weer aangevuld worden met andere oefenvormen.

(*de warming up voor kinderen jonger dan 14 jaar is ontwikkeling. Op dit moment wordt het programma getest door clubs over de gehele wereld.)

 

veldinrichting voor de warming up

 

Voor de spelers is er een beknopte handleiding met afbeeldingen en tekst. Voor trainers is er een uitgebreide handleiding (in het Engels) met uitleg bij elke afzonderlijke oefening. Elke oefening kun je ook nog bekijken in een video.

 

'Voetbal blessure vrij'

Elk jaar lopen honderdduizenden veldvoetballers een blessure op. Vooral de enkels en knieën moeten het ontgelden. Om deze voetbalblessures aan te pakken is het trainingsprogramma ‘Voetbal Blessure Vrij’ ontwikkeld. Het trainingsprogramma bevat oefeningen die blessures helpen te voorkomen. Trainers kunnen deze oefeningen verwerken in hun training. Het programma bestaat uit een complete warming-up en stabiliteitsoefeningen met de bal.

Stabiliteitsoefeningen

Met behulp van korte voorbeeldfilms zijn de diverse oefeningen te bekijken. Het gehele programma is ook te bekijken via de KNVB Trainer Academie. De stabiliteitsoefeningen zijn opgedeeld in drie niveaus.

Niveau 1:

Niveau 2:

Niveau 3:

 

'Versterk je enkel'-app

Heb je 'zwakke' enkels of heb je al eens een enkelblessure gehad? Gebruik eens de extra spierversterkende oefeningen uit de 'Versterk je enkel' app. Door middel van de oefeningen in deze app kun je je enkels versterken na een eventuele blessure waardoor je vol van vertrouwen het veld weer op kunt.

De app is ontwikkeld door Consument en Veiligheid in samenwerking met enkele sportbonden en enkelexperts. De app biedt een oefenschema van acht weken, dat bestaat uit drie sets oefeningen per week. Elke oefening wordt duidelijk uitgelegd in een instructiefilm. Deze oefeningen kunnen door elke voetballer individueel (thuis) worden uitgevoerd.

Download de app:

 Versterk je enkel app schermafbeelding

Auteur: Marcel Spanjer (2016)

Laatst aangepast op 23 november 2016
TC Jeugd

E-mailadres
Meer in deze categorie: Blessure en dan....? »

Locatie

Sportpark VV Actief
Burg. J.G. Legroweg 30
9761 TC EELDE
Tel: 050 - 309 18 90